X

لوله باز کن خانگی بسازیم

لوله باز کن خانگی بسازیم

اگر شما یک شیمیدان هستید پس نباید برای باز کردن لوله های فاضلاب منزل خود اقدام به خرید محلول ” لوله باز کن (Drain Cleaner)” کنید !

با استفاده از علم شیمی خود به راحتی می توانید با مواد موجود در دور و بر خودتان یک محلول ” لوله باز کن ” ارزان و موثر بسازید .

برای لوله های فاضلاب ممکن است ۲ حالت پیش بیاید :

۱- خروج آب از درون لوله فاضلاب به کندی صورت پذیرد

۲- لوله فاضلاب به طور کامل مسدود شده باشد

برای هر دو حالت فوق علم شیمی ۲ راهکار ساده با استفاده از مواد شیمیایی متفاوت ارائه می دهد .

لوله باز کن خانگی بسازیم

 

⇐ راهکار اول – لوله هایی که خروج آب از درون آنها به کندی صورت می پذیرد

راه حل : استفاده از جوش شیرین (sodium bicarbonate) و سرکه (vinegar)

برای این حالت شما می توانید از واکنش شیمیایی جوش شیرین و سرکه که منجر به تولید حباب می شود برای از بین بردن کثیفی و چربی موجود در لوله های فاضلابی که خروج آب از آنها به کندی صورت می پذیرد استفاده کنید . وقتی که سرکه و جوش شیرین با هم مخلوط شوند ،بر طبق واکنش زیر گاز دی اکسید کربن تولید می کنند :

(NaHCO3(s) + CH3COOH(l) → CH3COONa(aq) + H2O(l) + CO2(g

حباب هایِ گاز دی اکسید کربن باعث تحریک شدن مواد مسدود کننده درون لوله فاضلاب می شوند و در نتیجه باعث حرکت و تکان خوردن این مواد درون لوله شده و آن را باز می کنند .

کارهایی که باید انجام دهید :

۱ – تا جایی که می توانید باید آب موجود در لوله فاضلاب را تخلیه کنید . این کار را می توانید با یک شیلنگ و پمپ انجام دهید و یا راه حل ساده تر آن استفاده از یک تکه پارچه است ، پارچه را وارد لوله فاضلاب کنید تا آب درون لوله را جذب خود کند ، این کار را تا زمانی که آبی درون لوله فاضلاب باقی نماند انجام دهید

۲ – مقدار زیادی از جوش شیرین (sodium bicarbonate) را درون لوله فاضلاب بریزید .

۳ – سپس سرکه (استیک اسید ضعیف) را درون لوله فاضلاب بریزید .

۴ – واکنش شیمیایی بین جوش شیرین و سرکه درون لوله فاضلاب تولید حباب های دی اکسید کربن می کند .

۵ – همزمان با ریختن سرکه اگر وسیله ای دارید که می توانید وارد لوله فاضلاب کنید (مانند فنر برق کشی ، لوله پلاستیکی منعطف و … ) از آن استفاده کرده و وارد لوله کنید تا موادی که موجب انسداد لوله فاضلاب شده اند راحت تر خارج شوند .

۶ – سپس لوله فاضلاب را با آب داغ بشویید .

۷ – این مراحل را چندین بار انجام دهید تا لوله فاضلاب باز شود و آب به راحتی و با سرعت بیشتری نسبت به قبل عبور کند .

ترکیب کردن جوش شیرین و سرکه بی خطر و غیر سمی است . این مواد شیمیایی به راحتی در دسترس و قابل خرید هستند بنابراین اگر سرعت خروج آب از طریق لوله فاضلاب منزلتان کند شده است ، این راهکار روش مناسبی جهت باز کردن لوله نیمه گرفته شده می باشد .

اما اگر هیچ آبی از درون لوله فاضلاب عبور نمی کند پس شما به یک اسلحه شیمیایی سنگین تر احتیاج دارید!

 

⇐ راهکار دوم – لوله های فاضلابی که به طور کامل مسدود شده اند

راه حل : استفاده از سدیم هیدروکسید (sodium hydroxide )

ماده موثری که در ساخت محلول های لوله باز کن موجود در بازار مورد استفاده قرار می گیرد سدیم هیدروکسید (sodium hydroxide ) یا آب قلیایی نام دارد . سدیم هیدروکسید (به نام سودسوزآور نیز شناخته می شود ) را می توانید از مغازه های فروش مواد شیمیایی تهیه کنید .

کارهایی که باید انجام دهید :

۱ – یک سطل پلاستیکی را از آب (آب در دمای محیط باشد) پر کنید . از آنجایی که سدیم هیدروکسید با فلزات واکنش می دهد بنابراین از سطل های فلزی استفاده نکنید . به عنوان مثال واکنش سدیم هیدروکسید با آلومینیوم به صورت زیر است :

۲Al + 2 NaOH + 6 H2O → ۲ NaAl(OH)4 + ۳ H2

همانطور که از معادله شیمیایی بالا پیداست یکی از محصولات واکنش سدیم هیدروکسید با فلزات ، گاز هیدروژن است که در حضور اکسیژن می تواند موجب انفجار شود .

۲ – ۳ فنجان سدیم هیدروکسید به سطل اضافه کنید . می توانید با یک قاشق پلاستیکی یا چوبی محلول درون سطل را هم بزنید . اتفاقی که در این مرحله شاهد آن خواهید بود تولید و خروج گاز از درون سطل به بیرون و افزایش کاملاً محسوس دمای سطل است .

۳ – سپس این محلول را درون لوله فاضلاب بریزید و ۳۰ دقیقه صبر کنید تا این محلول کار خود را انجام دهد .

۴ – سپس لوله فاضلاب را با آب جوش بشویید .

در صورت نیاز این مراحل را چندین بار انجام دهید تا نتیجه مطلوب حاصل شود .

نکات ایمنی :

سدیم هیدروکسید مواد آلی مانند مو و چربی را در خود حل می کند . سدیم هیدروکسید یک ترکیب شیمیایی موثر به عنوان باز کننده لوله فاضلاب است ، اما هنگام استفاده از آن باید حتما نکات ایمنی را رعایت کنید . سدیم هیدروکسید می تواند پوست شما را بسوزاند و همچنین بخارات آن سوزاننده است .

بنابراین هنگام کار با آن دستکش بپوشید و از دست زدن به سدیم هیدروکسید و یا فرو بردن دست خود در محلول آن بدون دستکش جداً اجتناب کنید . نکته مهم دیگر این است که اگر محلول سدیم هیدروکسید درون چشم شما بریزد باعث کوری شما می شود (حتماً از عینک محافظ چشم استفاده کنید) .

هنگام استفاده از محلول آن حتما مطمئن شوید که سیستم تهویه روشن است و هوا در محل جریان دارد (پنجره ها را باز کنید ) و از ساختن آن بیش از مقدار مورد نیاز بپرهیزید .اگر محلولی که ساخته اید بیش از حد غلیظ است با اضافه کردن مقداری آب آن را رقیق کنید ، این کار سبب می شود که هم خودتان بتوانید به راحتی محلول را درون لوله فاضلاب بریزید و هم اینکه احتمال آسیب دیدن لوله های فاضلاب توسط سدیم هیدروکسید غلیظ کاهش می یابد . لازم به گفتن نیست که از نوشیدن این محلول جداً پرهیز کنید (خطر مرگ ) و از قرار دادن آن در دسترس کودکان و حیوانات بپرهیزید . هنگام کار با آن از استنشاق دود حاصل از آن بپرهیزید ( حتما ماسک بزنید) . حتما نکات ایمنی روی ظرف سدیم هیدروکسید را بخوانید و به آن عمل کنید .

نکته کاربردی :

یک مشکل رایج با سینک های داخل حمام و دستشویی موهایی است که درون لوله های فاضلاب گیر می کنند ، با گذاشتن یک صافی می توانید از وارد شدن موها و سایر مواد به درون لوله های فاضلاب جلوگیری کنید .حتماً شما هم با این سخن موافق هستید که پیشگیری بهتر از درمان است .

 

موارد کاربرد :
۱ – تمیز کردن سطوح تراک میکسر از بتن “عملکرد تضمینی”

۲- جداسازی بتن از سطح قالب بتن “عملکرد تضمینی”

۳ – شستشوی ابزار آلات که بتن به آن چسبیده “عملکرد تضمینی”

۴ – تمیز کردن بتن از کلیه سطوح کاشی وسرامیک و……  “عملکرد تضمینی”

۵-باز کردن لوله هایی که با بتون و سیمان پر شده است “عملکرد تضمینی”

۶- خورنده ساروج های توسی,مشکی,سفید و فرمز  “بستگی به نوع ساروج دارد”

۷-تخریب بتون سطح از قبیل سقف,کف و …..  “بستگی به نوع بتون ,مدت ساخت,ضخامت”

این محصول در ظروف ۵ ,۱۰ ,و ۲۰ لیتری ارائه میشود.

 

با استفاده از پانچر لوله های گرفته شده ، حتی به وسیله سیمان و بتون صد در صد باز می شود و دیگر نیازی به فنر زدن ، استفاده از اسید های قوی و خطر ناک و یا شکافتن لوله ها ویا روش های زمان بر و هزینه های بالا نیست.

 برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶
سایت Katrock.ir
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام

admin:
Related Post