روش های تخریب بتن

روش های تخریب بتن

راحترین روش تخریب بتن :

روش های تخریب بتن تنوع زیادی دارند. از تخریب به کمک مواد شیمیایی و اسید گرفته تا تخریب به کمک دستگاه های پنوماتیکی مختلف. برای حذف و تخریب بتن آسیب دیده و جایگزینی آن با بتن جدید چندین حالت ممکن است روی دهد. در اینجا راحت ترین روش تخریب بتن معرفی می شود.

بنابراین ممکن است بپرسید تحت چه شرایطی نیاز به تخریب بتن وجود دارد؟ معمولا زمانی که ترک های عمیق و زیادی وجود دارند و شرایط دال به گونه ای است که باید بتن تخریب و جایگزین گردد.

همچنین، در دال های بتنی که حفرات زیادی دارند و یا ورقه ورقه شده اند، تخریب و جایگزینی بتن پیشنهاد مقرون به صرفه تر و قابل اطمینان تری نسبت به تعمیر مجدد سطح بتن به نظر می رسد. با توجه به گستردگی روش های تخریب بتن و تنوع آن ها در ساز و کار، انتخاب راحترین روش تخریب بتن به دانش و آگاهی کافی از انواع این روش ها دارد.

انواع روش های تخریب بتن :

روش های مختلفی برای تخریب بتن وجود دارند. تخریب بتن در پروژه های مقاوم سازی در واقع اولین مرحله به حساب می آید.

تخریب بتن با کمپرسور و پیکور :

این دستگاه های تخریبی به صورت رایج برای تخریب بتن پیاده رو ها و جاده ها، عرشه پل ها و فنداسیون ها مورد استفاده قرار می گیرد. میزان تخریب با این روش معمولا به مقاومت بتن، اندازه چکش دستگاه تخریب، شرایط کار و میزان میلگردهای استفاده شده در بتن بستگی دارد.

دستگاه های پنوماتیکی و هیدرولیکی می توانند قدرت تخریب بالایی داشته باشند و حتی در برخی موارد خصوصا برای شرایط دسترسی دشوار مانند زیر آب از راه دور کنترل شوند.

  • قابلیت مانور و دسترسی آسان
  • قابلیت کنترل از راه دور
  • قابلیت استفاده برای تخریب در زیر آب
  • برخی محدودیت های این روش شامل تولید صدا، گرد و غبار و لرزش می شود.
اینجا را هم بخوانید  نعل و فارس

تخریب بتن با کتراک 

زمانی که تخریب بدون آلودگی و گرد و غبار، کنترل شده و کم سر و صدا مد نظر باشد، تخریب تحت فشار – مکانیکی و شیمیایی- بهترین گزینه است. با فشار مکانیکی، بتن با استفاده از قدرت زیاد و دستگاه های جدا کننده که با فشار هیدرولیک ایجاد شده توسط یک موتور کار می کنند، خرد می شود. در روش شیمیایی، مواد شیمیایی منبسط شونده درون یک الگوی خاصی از سوراخ ها ریخته می شوند و به کمک انبساط این دوغاب بتن تخریب می گردد.

بتن تخریب شده سپس به راحتی توسط دست و یا جرثقیل از محل برداشته می شود. این روش ها برای تخریب بتن با کم ترین آلودگی و سر و صدا کاربرد دارند. تحت هر دو روش سوراخ هایی درون سازه ایجاد شده و نیروی جانبی به بتن وارد می شود که باعث تخریب آن می گردد.

تخریب بتن با دستگاه :

  • ارزان، سر و صدای کم، بدون ایجاد لرزش
  • ایجاد سوراخ های اولیه مقداری صدا و لرزش تولید می کند.
  • استفاده از دستگاه های کرگیری سر الماسی صدا و لرزش را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ولی قیمت تمام شده آن گران تر می گردد.
  • کنترل جهت حرکت ترک ها و تخریب بتن می تواند با دشواری همراه باشد.
  • دستگاه های تخریب دستی و یا ماشینی ممکن است با میلگردهای تسلیح برخورد کنند.

 

برش بتن

ساده ترین روش تخریب بتن :

این روش یکی از متداول ترین روش های تخریب ساختمان است. در این روش یک آونگ با وزن زیاد با کمک جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد. این روش برای تخریب سازه های بنایی و بتنی کاربرد دارد. در برخی موارد ممکن است به جای ضربه زدن به ساختمان با استفاده از این توپ سنگین وزن، توپ روی ساختمان رها گردد.

با این حال این، این فرآیند برای هر کاربردی مناسب نبوده و می تواند با سر و صدای زیاد، گرد و غبار و لرزش زیاد همراه باشد. همچنین تنها اپراتورهای کرین با مهارت بالا می توانند این روش را اجرا کنند.

اینجا را هم بخوانید  تخریب بتن مسلح با کتراک

 

چگونه بتن را پودر کنیم ؟

زمانی که حجم زیادی از بتن باید تخریب گردد، از مواد منفجره استفاده می گردد. این مواد منفجره درون سوراخ هایی مشخص قرار داده می شوند . پس از انفجار، سازه را به قطعات کوچکتر تبدیل می کنند. این روش بر اساس نتیجه مورد نظر می تواند به شکل های مختلفی اجرا گردد.

لرزش و انفجار هوای اطراف در این روش می تواند باعث آسیب به سازه های مجاور گردد و به همین دلیل اجرای این روش باید لزوما با رعایت استانداردهای بالا و الزامات ایمنی همراه باشد.

روش های تخریب بتن

برش بتن

در این روش، قطعات بتنی با استفاده از اره، لیزر حرارتی و یا واترجت به قطعات کوچک تر تبدیل شده و قطعات کوچک به کمک جرثقیل برداشته می شوند. این روش کم ترین تاثیر را بر سازه های اطراف داشته و آلودگی و سر و صدای کمی ایجاد می کند.

این روش، برای تخریب بخش خاصی از سازه مانند دیوار و یا دال بسیار مناسب است.

روش واترجت می تواند برای تخریب یک محدوده و یا یک مسیر مستقیم مورد استفاده قرار بگیرد. از طرف دیگر لیزر حرارتی بر روی میلگردهای تسلیح به خوبی عمل کرده و آلودگی و لرزش ایجاد نمی کند.

تخریب بتن با واترجت

  • گرد و غبار را به حداقل رسانده و خطر گرد و غبار و یا آتش سوزی را از بین می برد.
  • می تواند برای تخریب یک محدوده و یا تخریب یک مسیر مستقیم مورد استفاده قرار گیرد.
  • در هنگام برش نیاز به سیستم برش و همچنین سیستم کنترل آب می باشد.

 

 برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶
سایت Katrock.ir
? @katrockk ? کانال تلگرام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید