برش بتن

کمی در مورد برش بتن :

بتن نقش مهمی در ساختمان دارد به این دلیل که در قسمت سازه استفاده میشود پس باید مقاومت بالایی داشته باشد تا بتواند نیروهای وارد بر ساختمان اعم از فشاری و کششی را تحمل کند . و به شکل های مختلف مسلح و غیر مسلح و غیره در ساختمان استفاده میشود..

در بعضی از پروژه های عمرانی امکان دارد که نقشه های  معماری و سازه تغییر کند، یا تغییر کاربری داشته باشیم و یا جهت عبورلوله ها کانالهای تاسیساتی نیاز به برش بتن پیدا کنیم. از نظر هزینه ها به صرفه تر خواهد بود که به جای استفاده از نیروی کارگری و تخریب دستی از دستگاه های پیشرفته برای برش بتن استفاده کنیم مانند برش های سیمی یا برش با تیغه های الماسی و غیره

برش بتن

برش های کم عمق و در مقیاس کوچک

در این حالت، شما می توانید از یک فرز ۴ اینچ و یا ۵ اینچ و یک تیغه الماس متخلخل (sintered diamond blade) 4 اینچ و یا ۵ اینچ  استفاده کنید ، به عنوان مثال، تیغه الماس سگمنتال(segmented diamond blade)  ،  تیغه الماس توربو ( turbo diamond blade)، یا  تیغه الماس توربو موج ( turbo wave diamond blade) ، نصب شده بر روی فرز . در برش بتن تیغه الماس سگمنتال ممکن است تراشه های بیشتری در طول برش به دلیل لبه سگمنتال خود ایجاد کند، اما آنها ارزان ترند.

 

تیغه الماس موج توربو می تواند در برش بتنهای مورد استفاده قرار گیرد ، ولی دارای بالاترین قیمت میان این ۳ نوع تیغه الماس متخلخل می باشد. .

شما می توانید در ابتدا در عمق یک چهارم اینچ بتن را برش بزنید و سپس رفتار فرز و تیغه الماس را ببینید. اگر هیچ مشکلی نبود، شما می توانید عمق برش را افزایش دهید ولی هر پاس برش نباید عمیق تر از یک دوم اینچ باشد.

 

برای کاهش گرد و غبار، شما میتوانید از فردی بخواهید اسپری آب بر روی تیغه الماس و محل برش را در فرآیند برش انجام دهد . این کار به خنک کردن تیغه الماس و افزایش عمر آن کمک می کند. اما اگر خطر ریزش آب روی فرز وجود دارد بهتر است به صورت خشک بتن بریده شود که هوا عامل خنک کننده در این حالت می باشد و می بایست پس از یک دوره برش ، تیغه الماس چرخش آزادانه در هوای سرد داشته باشد، این دوره می تواند از چند دقیقه تا چند ثانیه بسته به سختی برش بتن تکرار شود.

در طول فرآیند برش، شما باید از ماسک حرفه ای استفاده کنید زیرا گرد و غبار به طور جدی می تواند به سلامت شما صدمه برساند.

علاوه بر فرز، شما می توانید یک اره مدور ( circular saw) برای انجام این کار استفاده کنید. اره مدور یک پایه نگهدارنده دارد که می تواند کمک به حفظ خط مستقیم برش و یکنواخت کند. با اره گرد، شما همچنین می توانید یک تیغه بزرگتر الماس، به عنوان مثال، ۷ اینچ استفاده کنید.

برش های عمیق و یا در مقیاس بزرگ

اگر برش بتن عمیق تر از ۴ اینچ (در حدود ۱۰۰mm ) است و یا مقیاس کار نسبتا بزرگ است، باید از یک اره بتن مرطوب     (wet concrete saw) و از تیغ اره بتنی الماسه لیزری (laser welded diamond concrete saw blades ) برای انجام کار استفاده نمود. قطر تیغ اره بتنی الماسه لیزری معمولا کوچکتر از ۱۲ اینچ (۳۰۰mm) نمی باشد. برای به دست آوردن نتیجه خوب برش و بهبود بهره وری برش، می توان مراحل زیر را برای آماده سازی برش بتن انجام داد:

۱٫ مشخص کردن اینکه بتن شما کجا قطع خواهد شد.

۲٫ انتخاب تیغه الماس مناسب

۳٫ تعیین برش مرطوب و یا برش خشک

۴٫ پوشیدن وسایل حفاظت فردی به اندازه کافی

۵٫ ایجاد خط مستقیم در بتن به صورت کم عمق به عنوان پیش برش – کرگیری

 

      راهنمایی های بیشتر جهت برش بتن

۱        بتن همچنین می توانید با تیغه ساینده بریده شود، اما تیغه الماس توصیه می شود. با تیغه الماس می توان حداقل دو برابر سریع تر برید، خرابی کمتر و برش عمیق تر ایجاد کرد.

۲        در رابطه با کارهای کوچک و موردی ، خرید و استفاده از تیغه های الماسه مقرون به صرفه نبوده ، لذا بهترین تصمیم ،استفاده از شرکتهای خدمات برش بتن می باشد.

اینجا را هم بخوانید  دینامیت بی صدا

۳        اگر شما مطمئن نیستید که بتوانید انجام برش بتن را به نحو احسن انجام دهید شرکت های برش بتن بهترین نتیجه را  با استفاده از تجهیزات به روز به انجام میرسانند.

برش بتن

برش بتن عملیاتی است که دارای گستره عظیمی از نیازها ،مبنی بر تغییر وضعیت کنونی بتن اجرا شده می باشد.

در این راستا برش بتن با توجه به نیازپروژه و در چند حالت کلی قابل انجام می باشد:

برش بتن توسط کرگیری در سطوحی مانند دیوار برشی و یا در سطح افقی با ضخامت نه چندان زیاد مانند سقفهای بتنی می باشد که می توان توسط دستگاه کرگیری دور محل مورد نظر را با سوراخهایی به قطر مناسب خالی نمود و بازشو موردنظر را ایجاد کرد دراین روش در محیط  بازشو ایجاد شده مقاطعی به صورت نیم دایره ایجاد میشود که در صورتیکه بتن به صورت نمایان مد نظر نباشد مشکلی ندارد. ولی در حالتیکه مد نظر کارفرما ایجاد بازشو عمودی در یک بتن نمایان (اکسپوز ) باشد از دستگاه عمود بر بتن که دارای دقت زیاد و ایجاد شیار در یک خط مستقیم است استفاده می شود. به منظور ایجاد حفره در سقف و یا کف بتنی نیز می توان از دستگاه کاتر با تیغه الماسه استفاده نمود که آن نیز شیارهایی در امتداد مستقیم ایجاد می کند.

برش سیمی بتن مربوط به برش در احجام بالا، برش در این روش توسط سیمی که از یک طرف به دور بتن و از طرف دیگر به دستگاه برش مرتبط است انجام میپذیرد طول سیم بسته به ابعاد بتن معین شده است و دستگاه سیم را در یک سیکل بسته با سرعت و قدرت مناسب  در محل مورد نظر به حرکت در می آورد .از مزایای این روش نسبت به سایر روشها ، عدم محدودیت ابعاد برش ، سرعت بالای برش و پیوستگی برش را می توان نام برد.

یکی از  آخرین روش های جدید و نو آورانه برای قطع سازه های بتنی عظیم و ضخیم استفاده از روش برش سیمی یا همان سیم برش می باشد. این روش ابتدا در معادن توسعه یافت اما با تغییر بافت و تقویت سیم برش قابلیت قطع بتن و فولاد را پیدا نمود. این روش برش بتن باعث صرفه جویی در زمان هنگام برش سازه های بتنی عظیم و با ضخامت بالا می باشد. استفاده از این روش برای مواردی که فضای محیط کاری اندک و خیلی کوچک باشد که از مزایایی این روش می باشد. بوسیله این روش برش می توان شکل های مختلف با هر ابعادی را در بتن ایجاد نمود. از ویژگی های این روش انجام برش در هر نوع سطوح عمودی و افقی و شیبدار و حتی در

این روش نسبت به سایر روشها مزایایی از قبیل عدم محدودیت ابعاد برش، عدم ایجاد آلودگی صوتی، دقت ابعادی بالا، سرعت برش زیاد و پیوستگی برش را دارا می باشد.

 

خدمات برش بتن :
۱-  برش بتن مسلح و غیر مسلح (بدون تخریب) در ابعاد مختلف با دستگاه های متناسب با محل

۲-  برش مناطق دارای یک سطح آزاد
۳- برش سازه بتنی حجیم با ابعاد و وزن های مختلف
۴- برش با کاتر مخصوص (کف سالن ها، آسفالت، خیابان ها و …)
۵- کرگیری (سوراخ کاری) در قطر و ابعاد مختلف
۶- کاشت آرماتور در کف و بدنه
۷- تنگه بری برداشت قسمتی از کوه در راه سازی ها و … 

مزایای این روش نسبت به روش تخریب به شرح زیر می باشد
۱- سرعت برش بسیار بالا
۲- استفاده از دستگاه های متناسب با نوع برش
۳- عدم ایجاد آلودگی صوتی (جهت مناطق مسکونی، بیمارستان ها و ….)
۴-  عدم ضربه به فونداسیون
۵- عدم وجود محدودیت در ابعاد برش
۶- جدا شدن یک تکه بتن
۷- دقت بالا در ابعاد برش، کیفیت بالا و صافی سطح محل برش خورده  .

کر گیری( مغزه گیری)
موارد مهم استفاده از کرگیری جهت ایجاد سوراخ استوانه ای در بتن در هر قطر و عمقی برای عبور کابل های برق، لوله های آب و گاز، تأسیسات ساختمانی، نمونه گیری و… می باشد. کرگیری جهت ایجاد سوراخ های استوانه ای در بتن مسلح، پیش ساخته، آسفالت، آجر، بلوک سیمانی، مصالح ساختی استفاده می شود. همچنین می توان در مناطقی که امکان استفاده از دیگر تجهیزات برش بتن نمی باشد، با استفاده از کرگیری پیوسته برش مورد نظر را ایجاد نمود.

اینجا را هم بخوانید  قویترین اسید حلال سنگ

همچنین این امکان وجود دارد که در کف خیابان، پیاده رو، دیوار ها، سقف، کف ساختمان ها و حتی بر روی سطوح لغزنده عملیات سوراخ کاری انجام گردد. با استفاده از دستگاه های کرگیری مختلف و متناسب با نوع مکان و ابعاد برش میتوان سوراخ هایی از قطر ۱سانتیمتر تا ۱ متر و بدون محدودیت عمق را با هر زاویه ای که مد نظر کارفرما باشد ایجاد نمود.

عمود بری
در این روش با استفاده از دستگاه های عمود بر که بر روی دیوار و سطوح عمودی نصب می شود، سطوح برش می خورد. به دلیل اینکه روش برش این دستگاه به صورت تیغه ای می باشد از مزیت دقت ابعادی در برش و صافی سطح بالا در محل برش برخوردار می باشد. از این روش برای برش سطوحی که سطح پشتی بتن نیز آزاد می باشد می توان استفاده نمود.

 

با استفاده از تغییر قطر تیغه های برش، برش های با ابعاد طولی و عرضی نامحدود و تا عمق حدود ۱ متر را می توان ایجاد نمود

کاتر بتن

یکی از متداولترین روش های برش بتن استفاده از دستگاه های کاتر  یا به اصطلاح همان کف بری می باشد. در این روش از دستگاه های کاتر هیدرولیکیی، برقی و دیزلی که دارای دیسک های الماس در سایز های مختلف می باشد استفاده می شود و شیار هایی تا عمق ۶۰ سانتیمتر به صورت خطوط کاملا مستقیم در بتن ایجاد می گردد.

موارد عمده استفاده از کاترها جهت برداشت قسمت های خراب کف خیابان ها و سالن ها جهت ترمیم، ایجاد راهگاه های عبور آب و تاسیسات در کف سالن ها، برداشت کامل کف سالن ها یا پل ها، باز کردن حفره های عمقی در کف سالن ها و … می باشد.

 

تقویت بتن :

این روش برای مواردی مورد استفاده قرار می گیرد که فونداسیون یا سطح مورده نظر بر اثر ضربه یا لرزش شدید صدمه دیده یا هنگام اجرای طرح و پیاده سازی سازه مقدار فشار وارده بر آن محاسبه نگردیده و فشار وارده بر سازه خارج از کنترل بوده و هر لحظه امکان تخریب سازه وجود داشته باشد. در این شرایط برای رفع مشکل اغلب با برداشتن سازه مورده نظر و پیاده سازی سازه جدید این مشکل را برطرف می سازند ولی در بعضی شرایط به دلیل شرایط موجود و با توجه به اینکه برای پیاده سازی سازه جدید نیاز به برداشتن سازه قدیم و نیز اجرای سازه جدید می باشد. با مد نظر قراردان اینکه برای انجام چنین فرایندی نیاز به گذراندن بازه زمانی طولانی می باشد  و اغلب با توجه به نوع  و محل پروژه مقرون به صرفه نبوده و منجر به ضرر مالی هنگفتی می گردد؛ که این ضرر مالی اغلب در کارخانه های بزرگ مشهود می باشد. برای رفع این مشکل از روش تقویت بتن میتوان استفاده نمود که هم از لحاظ  مالی و هم از لحاظ  زمانی برای کارخانجات و شرایط خاص بسیار مقرون بصرفه می باشد. در این روش با مهار عیوب رخ داده در بتن سازه مورد نظر بصورت مشهودی تقویت و اصلاح می گردد.

کاشت انکربولت و آرماتور در بتن

این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که بخواهیم سازه بتونی خود را گسترش دهیم و یک پارچگی سازه برایمان حائز اهمیت باشد به نحوی که سازه قدیم و سازه جدیدی که قصد پیاده سازی آن را داریم به شکل بسیار مقاومی بهم متصل نماییم.
دراین روش آرماتور به نحوی در سازه قدیم محکم می شود که امکان جدا کردن آن مگر با برش قسمتی از آرماتور که بیرون از سازه است امکان پذیر نیست.

کاشت انکر بولت در بتن

از این روش زمانی استفاده می شود که بخواهیم اجسام سنگین را به سازه متصل و پیچ کنیم

 

برای مشاوره و آموزش رایگان  با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶
سایت Katrock.ir
🏔 @katrockk 🏔 کانال تلگرام

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید