انواع ساروج و روش های تخریب آن

انواع ساروج و روش های تخریب آن

 

معرفی ساروج :

ساروج مخلوطی از خاکستر و آهک و یا روث حیوان می باشد که با گل و آب مخلوط می کنند و بعد از خشک شدن آن را در کوره آتشین می سوزانند تا به ساروج تبدیل شود و بعد آن را نرم می کنند ( با سنگ آسیاب بر روی آن می چرخانند یا با کوبیدن پتک ) و بعد از نرم شدن آن خاکستر که در آب به مرور جذب ایندرید کربنیک می کند و آهکش به صورت سنگ آهک که محکم است در می آید در گذشته ساروج از اهمیت خاصی برخوردار بوده و جهت ساختن حوض ، آب انبار ، برکه گرمابه و بنای خانه و سد کاربرد بسیار داشته است.

انواع ساروج و روش های تخریب آن

قابل به ذکر است برخی شرکت ها محصول کتراک را با نام های دیگری مانند راکتن و … و با قیمت های مختلف به فروش می رسانند

مواد تشکیل دهنده ساروج :

بدنه اصلی ساروج از ترکیب آهک با سیلیس فعال شکل می گیرد. نکته مهم فعال بودن سیلیس می باشد که به سیلیس آمورف یا بی شکل معروف است چرا که ساختمان آن بلوری نمی باشد. در گذشته برای تامین سیلیس از خاکستری که در محل با سوزاندن فضولات حیوانی حاصل می شد استفاده می کردند که امروزه می توان از جایگزین هایی مانند سیلکافوم میکروسیلیس استفاده کرد. یکی از معایب اصلی ساروج خاصیت کاهش حجم می باشد که با توجه به کاربرد ساروج در امر پوشش ، این خاصیت باعث ترک خوردگی در سطح و در نتیجه ایجاد اختلال در نقش اصلی آن یعنی نفوذناپذیر کردن سطح می شود. برای کاهش اثرات این خاصیت مخرب ، در گذشته از الیاف طبیعی که شامل الیاف گیاهی مانند لوئی که از نوعی نی بدست می آمده و همچنین الیاف حیوانی مانند پشم بز و شتر و یا گاهی موی سر انسان ، استفاده می شده است. امروزه می توان از الیاف مصنوعی مانند الیاف پلیمری ، فلزی و یا شیشه ای به جای الیاف مصنوعی استفاده کرد. در بعضی مواقع که مواد اصلی تشکیل دهنده ساروج کمیاب بوده و یا گاهی برای بدست آوردن ساروج هایی با خاصیت های مختلف از ماسه ریز دانه استفاده می شده است ولی این ماسه کارایی ملات را پایین می آورده که برای جبران آن از خاک رس استفاده می شده است. گاهی مواد افزودنی خاصی مانند تخم مرغ به ساروج اضافه می شده که فقط باید با آزمایش اثرات دقیق آن را تعیین نمود.

اینجا را هم بخوانید  انواع ساروج و روش های تخریب آن

موارد مصرف وکاربرد ساروج :

ساروج با توجه به خاصیت اصلی آن یعنی نفوذپذیری بسیار اندک به عنوان روکش در سازه هایی که در تماس مستقیم با آب بوده اند مانند آب انبارها، حوض ها ، حمام ها و …. مورد استفاده قرار گرفته است.

ساروج با توجه به نحوه اجرای آن از سطحی بسیار صاف و براق برخوردار است که این ظاهر ساروج، باعث استفاده از آن در امر تزئینات ساختمان گردیده است.

روش های از بین بردن ساروج و تخریب آن :

۱٫استفاده از حلال ها :

حلال ساروج و بتن : قابلیت انحلال هیدروکربورها در آب عموما خیلی کم می باشد. مقدار آب موجود در هیدروکربورها با افزایش درجه حرارت زیاد می شود. حلالیت هیدروکربورها در کلروفرم، سولفورکربن و تتراکلرید کربن حائز اهمیت است که با افزایش درجه حرارت ، زیاد و با افزایش وزن مولکولی کاسته می شود. قابلیت انحلال آروماتیک ها بیشتر بوده و بعد از آنها اولفین ها – نفتن ها – متانی ها قرار دارد. ضمنا قابلیت انحلال ترکیبات اکسیژنه – ازته – سولفوره ، کمتر از هیدروکربورها می باشد. بالاخره نفت ، حلال هیدروکربورهای گازی شکل و تقریبا تمام هیدرورکربورهای جامد – گریس ها – رزین ها – گوگرد و ید می باشد. ۱٫ تیتراسیون کربنات سدیم ۲٫ دی سولفات آمونیوم ۳٫ هیدروفلوریک اسید صنعتی.

۲٫استفاده از مواد منبسط شونده ( کتراک ) :

برای از بین بردن ساروج و تخریب آن می توان از مواد منبسط شونده ( کتراک ) استفاده کرد. این مواد این مواد را با آب مخلوط می گردد و به شکل ملاط درون چال هایی که درون سنگ ایجاد شده اند ریخته می شود و با گذشت زمان اندکی منبسط شده و موجب شکستن سنگ می گردد، قابلیت انبساط این مواد در حدی است که می تواند فشاری معادل ۵۰۰ kg/cm2 و یا ۵ mpa بر دیواره چال وارد نماید. اگر در زمستان این مواد را با آب ولرم مخلوط کنیم نتیجه بسیار مطلوب تر می باشد. همچنین قابل ذکر است اهمیت ندارد سنگ یا ساروج چه رنگی باشد برای شکستن قوی ترین سنگ و ساروج به ۶۰۰ کیلوگرم بر سانتی متر فشار نیاز هست که کتراک بیشتر از این مقدار فشار را وارد می نماید.

اینجا را هم بخوانید  مواد تشکیل دهنده ساروج

البته این مواد فقط بر روی سطح اثر گذاشته و نمی تواند به داخل ساروج نفوذ کند.

یکی دیگر از روش های معمول شکستن ساروج استفاده از مواد آتشباری می باشد. انجام پروژه های آتشباری و تخریب با انفجارهای قابل کنترل و بروز با مجوز از صنایع و معادن و وزارت.

 

 برای مشاوره و آموزش رایگان با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید
———————————————————
۰۲۱۶۶۸۸۹۱۰۵
۰۹۱۹۵۰۰۰۱۵۶
سایت Katrock.ir
? @katrockk ? کانال تلگرام

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید